Så skapar du en bra arbetsmiljö
2017 Maj 24 By admin 0 comment

A och O för att man ska kunna driva ett företag, oavsett om man bara har sig själv att tänka på och jobbar hemifrån eller om man har 100 anställda och jobbar från ett kontor i en stor kontorsbyggnad, är att man har en arbetsmiljö där man kan koncentrera sig och som skapar förutsättningar för effektivt arbete. Det finns några universella tips för alla typer av kontor som man kan ha i åtanke när man skapar sin arbetsplats, för att försäkra sig om att man har en så god arbetsmiljö som möjligt.

Allt arbete börjar till exempel vid skrivbordet. Om man inte har ett skrivbord som är välanpassat efter ens behov kommer arbetet att ta längre tid än nödvändigt och slösa dyrbar arbetstid. När man väljer skrivbord ska man därför till exempel överväga hur stort skrivbord man behöver. Faktorer som påverkar detta är självklart vad man ska ha på skrivbordet – använder man till exempel en extra skärm till sin dator, eller vill man ha ett särskilt ställ för utgående och inkommande post? Detta varierar naturligtvis från person till person – det viktiga är att man inte väljer ett skrivbord som är för litet, eftersom det i så fall kommer att vara ett permanent irritationsmoment under ens arbetsdag.

Det är också mycket viktigt att man har en kontorsstol som gör att man hamnar i korrekt sittposition framför datorn, så att arbetet inte störs av rygg- eller nacksmärtor. Det bästa i detta fall är att ta hjälp av personalen i möbelbutiken, alternativt att rådfråga en naprapat eller en ergonom för att få hjälp med att hitta rätt ställning. Det kan också vara en bra idé att överväga att investera i ett höj- och sänkbart skrivbord om man vet med sig att man sitter många timmar framför datorn varje dag – det kommer att få mycket positiva effekter för ens hälsa i längden.

Ljud, eller bristen på ljud, är också en viktig faktor när man skapar sin arbetsplats. De flesta behöver helt enkelt lugn och ro för att koncentrera sig, och därför är det viktigt att kunna stänga ute irritationsmoment som kan finnas både i hemmet och i ett kontorslandskap. En bra, ljudisolerande dörr till kontoret är således ett måste. Du hittar en mängd olika dörrar på Byggmax.se, som passar alla kontor.

Slutligen är det mycket viktigt att se till att man har ordentlig belysning på sitt kontor. En skrivbordslampa är därför ytterligare en sak man måste räkna med när man beräknar storleken på ens skrivbord, för takbelysning räcker vanligtvis inte som arbetsbelysning – man behöver även extra belysning precis ovanför ens arbetsyta. Om man är osäker på hur mycket belysning som behövs kan man gå in på Arbetsmiljöverkets hemsida, där det finns tydliga riktlinjer. Andra saker man ska tänka på när det gäller ljus är att placera datorskärmen så att det inte skapas reflektioner från dagsljuset som kommer in genom eventuella fönster (vilket man för övrigt bör ha i sitt kontor för en god arbetsmiljö).

Slutligen får man inte glömma att skapa ytor för avkoppling också – man kan ju inte arbeta hela tiden, och raster är viktiga för att man ska kunna arbeta effektivt hela dagen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *