Att vara företagare är otroligt spännande, givande och kul. Det är även osäkert, stressigt och riskfyllt. Studier visar att entreprenörer arbetar mer och har betydligt mer osäkerhet i sina liv. De flesta är mycket väl medvetna om riskerna när de startar bolag, men det är omöjligt att förutspå hur livet som företagare kommer att se ut. Det finns dock vissa saker som kan underlätta för entreprenörer. Här hittar du de tre bästa tipsen.
Outsourca till extern aktör
Effektivisera ditt företag genom att outsourca en eller flera delar av verksamheten. Genom att låta en extern aktör ta hand om en viss process kan du som företagare lägg tid och energi på din kärnverksamhet istället. Genom att outsourca låter du en person eller ett företag med specialistkunskap ta hand om processen. I takt med digitaliseringen av samhället är det många som väljer att outsourca vissa tekniska delar av verksamheten. Att outsourca hemsidan till en extern WordPress-utvecklare är ett effektivt sätt att låta företaget växa utan att öka de fasta kostnaderna. Beetroot är ett ukrainskt-svenskt företag som erbjuder en rad olika IT-tjänster. Deras 450 anställda i Ukraina och Sverige har specialistkompetens inom bland annat UX design, WordPress-utveckling och apputveckling. Genom att outsourca delar av ditt företags verksamhet till dem kan får du mer tid över att fokusera på din kärnverksamhet.
Minska de fasta kostnaderna
Som företagare är de finansiella riskerna stora och det är viktigt att hålla nere utgifterna. Ett viktigt tips är att försöka ha mer rörliga kostnader och mindre fasta kostnader. Detta gör att du inte betalar för mer än vad som behövs. Du kan testa i liten skala och öka om du märker att strategin fungerar. Ibland behövs det dock ändå ett tillskott på kapital och då kan snabblån oftast vara det bästa alternativet. Crowdfunding och riskkapital är två andra sätt att finansiera verksamheten, men det krävs oftast mer tid.
Bygg ett bra team
Att hitta rätt personal till företaget är svårt, men inte omöjligt. Att anställa bra medarbetare är nyckeln till att kunna växa. Se till att bygga ett bra team med medarbetare som kompletterar din kompetens. En anställning är en dyr utgift för företaget och därför är det mycket viktigt att tänka igenom varje anställds roll och funktion i teamet.